Exclusief voor stichtingen en verenigingen
Home » Bestuurszaken » Kerntaken van bestuur en verantwoording
De goed bestuur codes, die door vele koepelorganisaties worden opgesteld, bevatten richtlijnen die raadzaam zijn te volgen als bestuurder. Echter, wat zijn de wettelijke verplichtingen? Wat wordt er volgens de wet onder het ‘besturen van de vereniging of stichting’ verstaan. In dit stuk leggen we je de basis uit.
Iedere bestuurder van een rechtspersoon dient samen te werken met zijn collega-bestuurders, wettelijk heet dit het beginsel van collegiaal bestuur. Het is niet uitzonderlijk dat in de statuten aan bepaalde bestuur functionarissen een taak wordt gegeven. Dit geldt met name voor de penningmeester en de voorzitter.
De wet stelt dat iedere bestuurder tegenover de vereniging gehouden is tot een behoorlijke vervulling van de aan hem of haar opgedragen taak. Is dat niet het geval en kan hij of zij een ernstig verwijt worden aangerekend, dan is de bestuurder persoonlijk aansprakelijk. Sommige taken, met name het bepalen van het algemene (financiële) beleid, blijven altijd de gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle bestuurders.
Over de bestuurstaken moet ook verantwoording worden afgelegd. De wijze van verantwoording komt in verschillende vormen. Zo zijn organisaties, verplicht uiterlijk zes maanden na het afsluiten van het boekjaar een jaarrekening te presenteren. Ook zijn ze verplicht een jaarverslag te maken. De jaarrekening geeft zicht op het financiële verloop in het afgelopen jaar, terwijl het jaarverslag zicht geeft op de activiteiten. Eventueel kun je de jaarrekening opnemen in het jaarverslag, maar dat is niet verplicht. Beiden moeten bovendien afzonderlijk gemaakt worden. In het spraakgebruik wordt met ‘jaarverslag’ vaak het gehele boekwerk aangeduid, en het louter financiële deel met ‘jaarrekening’. Tevens heb je als organisatie een administratieplicht. Dit wil zeggen dat je de jaarrekening zeven jaar lang moet bewaren.
Het jaarverslag is eenvoudigweg een verslag van wat er in het voorgaande jaar is ondernomen en heeft plaatsgevonden. Voornamelijk voor leden of donateurs, gemeenten en andere geïnteresseerden kan dit een handig instrument zijn om inzichtelijk te maken hoe je aan het behalen van je doelen hebt gewerkt.
Daarnaast verschijnt steeds vaker ook een videoverslag, animatiefilm of vlog. Immers, hoe wervender je inzichtelijk kunt maken wat je hebt gedaan en wat dat heeft opgeleverd, des te groter de kans dat geïnteresseerden ook volgend jaar bij jouw organisatie betrokken willen blijven. Hierbij ga je ook inhoudelijk in op wat de activiteiten zijn geweest.
Je kunt de volgende zaken opnemen in het jaarverslag:
De jaarrekening van een organisatie moet voldoen aan wettelijke eisen. De jaarrekening verstrekt je ook bij subsidie verantwoordingen of aan fondsen die de organisatie hebben gesteund.
Een uittreksel van deze rapportage maak je t.b.v. de publicatieplicht bekend, wanneer je een ANBI-organisatie bent. Sinds 1 januari 2021 zijn grote ANBI’s verplicht gebruik te maken van standaardformulieren.
Voor een uitgebreidere toelichting over het hoe en waarom van de jaarrekeningen kun je terecht op onze administratie pagina. Tevens helpt Supportpunt je graag bij het opstellen van je jaarrekening en geeft je een terugblik doormiddel van de presentatie jaarrekening op de portal.
Bij de oprichting van een vereniging vormen de statuten het belangrijkste stuk. Het is als het ware de grondwet van de vereniging. Vaak stelt het bestuur ook een huishoudelijk reglement op, met uitvoeringsbepalingen en/of aanvullingen. Denk hierbij aan regels over het aanvragen van het lidmaatschap, de contributiebetaling, de besluitvorming binnen het bestuur of het gebruik van het clubhuis.
Als een vereniging of stichting wordt opgericht bij notariële akte, ontstaat een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid. Het bestuur dient zich te houden aan de statuten. De meeste rechtszaken waarbij bestuurder persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld, komen door het niet volgen van de statuten. De statuten vormen namelijk de juridische basis en leefregels van de organisatie; zij geven de structuur, inrichting en organisatie weer. Hier vind je een overzicht van wat erin de statuten moet.
Wijzigen van statuten
Het is verstandig om de statuten zo volledig mogelijk te maken. Als iets niet in de statuten staat, is de wet van toepassing. Echter, soms komt het voor dat je organisatie iets wilt wijzigen in de statuten. Bij een vereniging gaat de ALV over een statutenwijziging. Bij de stichting ligt deze bevoegdheid bij het bestuur.
Het huishoudelijk reglement
Een huishoudelijk reglement is een set regels en richtlijnen, in aanvulling op de wet en de statuten. Een vereniging of stichting moet beschikken over statuten, het opstellen van een huishoudelijk reglement is niet verplicht. Toch kiezen bijna alle verenigingen en stichtingen ervoor een huishoudelijk reglement te maken. om meer te lezen over het huishoudelijke regelement. Klik hier om meer te lezen over het huishoudelijke regelement.
Supportpunt heeft de grootst mogelijke zorg besteed aan de ontwikkeling en samenstelling van dit artikel. Supportpunt geeft echter geen garantie over de juistheid van de verstrekte informatie. Supportpunt is niet aansprakelijk voor onjuistheden of ontbrekende informatie betreffende de inhoud. Alle informatie kan, zonder voorafgaande kennisgeving, op elk moment door Supportpunt worden gewijzigd of verwijderd.