Supportpunt 12,5 jaar!

Arjen Buit (directeur) en Peter van Weert (voorzitter) zijn vanaf het begin betrokken bij Supportpunt, in 2008.

De basis: Hoe ontstond Supportpunt eigenlijk?

‘Toen de zogeheten melkertbanen in 2006/2007 stopten viel er een gat voor alle stichtingen en verenigingen die juist ondersteund werden door de mensen die die banen vervulden. Dat is de basis geweest voor het plan voor Supportpunt, dat in 2007 door de gemeenteraad werd aangenomen. Er moest een organisatie komen waar werkgelegenheid geboden werd en stichtingen en verenigingen ondersteund werden’, aldus Arjen.

We begonnen samen, in 2008

‘In 2008 werd er een kwartiermaker aangesteld om de basis op te zetten en kwam er een vacature vrij voor de functie van directeur. Daar heb ik op gesolliciteerd.’
‘Ik ken de vorige voorzitter,’ zegt Peter, ‘en hij vroeg me om zijn rol over te nemen. Dat was ook in 2008, zo lang zitten we er samen al.’ Hij vult aan: ‘Als voorzitter van het bestuur sta ik verder af van de dagelijkse gang van zaken. Ik kijk op afstand of we goed zitten en of de dingen gedaan worden zoals ze afgesproken zijn, en ik stuur (of rem) op de hoofdlijnen. Een terugkerend thema is de subsidie door de gemeente. Daar maak ik, samen met de rest van het bestuur en Arjen, een gedegen aanvraag voor.’

De kern

Het aanvragen van de subsidie was elk jaar een proces. ‘Wij helpen iedereen, en daarom zijn wij misschien een beetje een vreemde eend in de bijt. We passen niet echt in één hokje, behalve dan dat al onze klanten de burger iets bieden. Wij zijn er voor de mensen achter de schermen, de bestuurders, die zorgen dat de organisaties lopen. Dat is altijd wel complex om uit te leggen. In de afgelopen 12,5 jaar is het gelukkig een natuurlijk proces geworden en is er een vertrouwensrelatie ontstaan tussen ons en de gemeente. Ons streven is duidelijk: we zijn er voor stichtingen en verenigingen en we zijn er voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het gaat om mensen de kans geven. Ze hebben misschien al pech gehad eerder in hun leven, bijvoorbeeld door ziekte tijdens hun opleiding, of door een carrière in een vakgroep waar het niet kan, of omdat ze te oud bevonden worden na omscholing en daardoor geen kans krijgen om hun kennis in praktijk te brengen. Bij ons word je in het begin intensiever begeleid, en dan losgelaten. Er is een maatschappelijk belang in ons bestaan.’

Groei van stichtingen en verenigingen

Hoe hebben ze de organisatie zien ontwikkelen in de afgelopen 12,5 jaar? ‘We zijn begonnen met een enquête met de belangrijke vraag: wat kunnen we doen en betekenen? Vanuit die vraag hebben we gekeken naar wat de gemeenschappelijke deler is bij alle organisaties. Elk type organisatie heeft een bestuur nodig, en continuïteit. Het aanbod dat we nu hebben is voor iedere organisatie toepasbaar, van cultuur tot sport. We willen niet bepalend zijn voor wat de stichtingen en verenigingen doen, maar juist ondersteunend. We zijn begonnen met 20 klanten die de boekhouding bij ons onderbrachten, nu helpen we 170 organisaties op jaarbasis. We hebben hele grote organisaties, maar ook de buurtonderneming’, vertelt Arjen.

Ontwikkeling personeel

Supportpunt maakte ook een groei door op het gebied van personeel. ‘Toen ik begon vormden twee mensen, allebei vanuit een melkertbaan, het team. Ondertussen is het personeelsbestand gegroeid naar een vaste kern met daaromheen een schil van mensen die werkervaring opdoen. We hebben relatiemanagers die de contacten onderhouden en er zijn accountantskantoren en advocaten waar we beroep op mogen doen en zo gebruik maken van hun kennis en kunde. Dat netwerk is heel groot geworden. Iedere hulpvraag kunnen we aan. We kennen die btw-specialist, die fiscalist’, zegt Arjen. ‘Het belangrijkste is dat we samen door en voor Eindhoven zijn. Er moet een maatschappelijke doelstelling zijn waar de Eindhovenaar beter van wordt.’

Kijken naar de toekomst

Met het vizier op de toekomst: waar houdt Supportpunt rekening mee? ‘Het vak wordt complexer. We zitten in een fase met veel automatisering. Het is de oplossing voor organisaties, een boekhoudpakket is noodzakelijk om goed te besturen. Die digitalisering moeten we breed kunnen bieden’, zegt Arjen. Eventuele groei lijkt ook gewenst: ‘Er wordt regelmatig aangeklopt door organisaties uit omliggende dorpen: Best, Veldhoven, Waalre. Misschien dat regio Eindhoven voor de toekomst wel een optie is.’ Wat zorgen baart voor de toekomst in het grotere geheel is dat er minder mensen in het bestuur willen of zich als vrijwilliger aanmelden. Mensen zijn niet meer zo bereid om als vrijwilliger in het bestuur bij te dragen. Het kan verschillende oorzaken hebben: geen tijd voor, geen bewustzijn, culturele verschillen. De vraag naar vrijwilligers wordt alleen maar groter, en de oplossing vinden is lastig’, aldus Arjen. ‘De tijd zal uitwijzen hoe we hier mee om moeten gaan.’

De hoogtepunten van 12,5 jaar

‘We zijn trots op de zaken waar we op een heel kritisch moment naar binnen zijn gegaan, waar bijvoorbeeld nog maar één of twee bestuurders zijn. Op dat moment staat de organisatie op het punt van omvallen. Een paar jaar later zit er een bloeiend bestuur en viert de organisatie hun 30-jarig bestaan. Je hebt ze er doorheen gesleept’, vertelt Arjen. ‘Soms zeggen bestuurders dat ze hun functie langer vervullen door ons, dat raakt me.
Een ander hoogtepunt is de waardering die we krijgen. We hebben twee keer een grote enquête afgenomen, en beide keren werden we gewaardeerd met een 8.’

Peter heeft een hoogtepunt toe te voegen. ‘We hebben nu voor het eerst in 12,5 jaar de toezegging voor een meerjarige subsidie door de gemeente. Tot vorig jaar moesten we elk jaar opnieuw een aanvraag indienen. Toen we het nieuws kregen hebben we dat op afstand goed gevierd. Het geeft innerlijke rust en stabiliteit voor de organisatie. We kunnen nu een langetermijnvisie uitstippelen.’

Waarom wij Supportpunt belangrijk vinden

Werken voor Supportpunt betekent veel voor Arjen en Peter. Arjen: ‘Supportpunt is voor mij zo belangrijk omdat wij iets kunnen betekenen voor de samenleving. Op de achtergrond zorgen wij dat organisaties door kunnen gaan, en zij kunnen op hun beurt hele mooie dingen doen voor Eindhoven, bijvoorbeeld voor kwetsbare groepen. Het geeft heel veel voldoening om voor die organisaties iets op te lossen.’ Peter heeft 40 jaar gewerkt bij de politie, en vertelt dat het geven van kansen aan mensen veel voor hem betekent. ‘Ik geloof in mensen een steun in de rug geven, dat is wie ik ben en waar ik voor sta. De persoonlijke ontwikkeling van mensen is uiterst belangrijk. Het maatschappelijke speelveld van stichtingen en verenigingen helpt daarbij. Je leert er samen dingen doen, samen werken. Mensen weer op de rit helpen is iets waar ik tijdens mijn werk bij de politie dagelijks mee bezig was, en dat kan ik nu ook doen.’