Kennisbank

Exclusief voor stichtingen en verenigingen

Missie, visie en waarden

De missie, visie en waarden voor een organisatie zijn veel meer dan slogans op een muur. Het moeten oprechte overtuigingen zijn die de koers van de organisatie uitstippelen. Duidelijke en overtuigende missie-, visie- en waarden definiëren de organisatie, door te communiceren waarom de organisatie bestaat (missie), waar de organisatie naar toe gaat (visie) en waar zij voor staat (waarden). Het bestuur van elke organisatie zou regelmatig de missie, visie en waarden van de organisatie ter discussie moeten stellen om er zeker van te zijn dat ze relevant, zinvol en actueel zijn.

Wat is een missieverklaring?

Een missieverklaring is een korte, krachtige verklaring van de bestaansreden van de organisatie. Het gebruikt krachtige, duidelijke en memorabele taal, die mensen inspireert om het werk dat de organisatie doet te ondersteunen. Het legt vaak uit waarom de organisatie is opgericht, samen met wat zij feitelijk doen om de waarden van de organisatie over te brengen. Missieverklaringen kijken naar wat vandaag kan worden bereikt. Voorbeelden: ” het creëren van een beter geïnformeerd publiek”, “het optimaliseren van gezondheid, welzijn en onafhankelijkheid te optimaliseren”, “stimulerende, diverse en plezierige ontmoetingen met originele kunstwerken” Het geeft antwoord op deze belangrijke vragen:

  • Wat doen we?
  • Voor wie doen we het?
  • Wat is het voordeel?

Wat is een visieverklaring?

Een visieverklaring is het leidende beeld van succes voor de organisatie, waarin haar hoop en ambities voor de toekomst staan beschreven. Het is deels emotioneel, met de bedoeling mensen te inspireren om zich een betere toekomst voor te stellen en deels rationeel, door een toekomstbeeld te schetsen van de toekomst waarin iedereen kan geloven. Voorbeelden: “Een wereld zonder de ziekte van Alzheimer” “Een gezonde planeet achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen” “Elk kind leest op zesjarige leeftijd “. Het geeft antwoord op deze belangrijke vragen:

  • Hoe ziet succes eruit voor onze organisatie?
  • Hoe zal de wereld er anders uitzien als we slagen in onze missie?
  • Wat maakt onze organisatie uniek?

Wat is zijn onze waarden/ waardenverklaring?

Een waardenverklaring vertegenwoordigt de kernovertuigingen van de organisatie die inspireren en richting geven aan haar keuzes in de manier waarop zij opereert en met mensen omgaat. Deze waarden moeten verankerd zijn in zowel de missie als de visie en deel uitmaken van alle interne en externe communicatie. Voorbeeld: “artistieke uitmuntendheid; toegang voor iedereen; en muzikale vriendschappen;”, “respect, communicatie en transparantie”, “voortdurend leren, constante verbetering, en een toewijding aan kwaliteit”
Het geeft antwoord op de volgende belangrijke vragen:

  • Wat zijn de belangrijkste waarden die onze organisatie leiden?
  • Hoe zullen we deze waarden definiëren en implementeren voor onze organisatie?
  • Maken we er trots op en halen we het beste in onszelf naar boven?

Voorbeelden

Nationale Bibliotheek
Onze Missie: De Koninklijke Bibliotheek is al eeuwenlang een bron van inspiratie en ontwikkeling. Opgericht in 1798 groeiden we uit naar een brede, veelzijdige organisatie, die de nationale bibliotheekcollectie zichtbaar, bruikbaar en houdbaar maakt voor alle Nederlanders en voor elk type gebruik, nu en in de toekomst. We dragen zorg voor het geschreven woord, met name voor de Nederlandse publicaties, en stellen iedereen in staat om te lezen, te leren en onderzoek te doen. Zo dragen we eraan bij dat Nederland elke dag slimmer, vaardiger en creatiever wordt.

Onze visie: We treden veranderingen en ontwikkelingen tegemoet met een actieve en optimistische houding. Onze drie leidende principes zijn:

  1. Maatschappelijke waarde centraal
    1. Als publiek gefinancierde organisatie staat voor ons de bijdrage die we kunnen leveren aan de maatschappij voorop. Hieraan toetsen we de voortgang en het succes van onze activiteiten.
  2. Digitaal voorop
    1. Om onze rol in de informatiesamenleving goed te kunnen spelen, leren we binnen de hele organisatie steeds beter om primair digitaal te denken en werken.
  3. Denken in netwerken
    1. Bij onze maatschappelijke rol in de informatiesamenleving hoort ook denken in netwerken. We bundelen de krachten met gebruikers en partners om samen verder te komen

Onze waarden
De kernwaarden die we delen zijn: open, verbindend, vernieuwend en betrouwbaar. Vanuit die kernwaarden geven we onze missie vorm en zijn we actief in onze netwerken.

Natuurbescherming
Onze Missie: De missie van Natuur Bescherming is het behoud van het land en de wateren waarvan al het leven afhankelijk is.

Onze Visie: Onze visie is om een duurzame wereld achter te laten voor toekomstige generaties.

Onze Waarden:

  • Onberispelijke integriteit
  • Respect voor mensen, gemeenschappen en culturen
  • Inzet voor diversiteit
  • Tastbare, blijvende resultaten

Supportpunt heeft de grootst mogelijke zorg besteed aan de ontwikkeling en samenstelling van dit artikel. Supportpunt geeft echter geen garantie over de juistheid van de verstrekte informatie. Supportpunt is niet aansprakelijk voor onjuistheden of ontbrekende informatie betreffende de inhoud. Alle informatie kan, zonder voorafgaande kennisgeving, op elk moment door Supportpunt worden gewijzigd of verwijderd.

image_printPrint deze pagina