ANBI
ANBI
ANBI
In dit artikel vertellen we je meer over ANBI. We beantwoorden de volgende vragen:
- Wat is een ANBI-status?
- Waarom een ANBI-status?
- Voor wie is de ANBI-status?
- Kan een vereniging ook een ANBI-status hebben?
- Hoe werkt de ANBI-aanvraag?
- Wat is er veranderd per 1 januari 2021?
Houd er rekening mee dat de wet- en regelgeving van de ANBI-status geregeld veranderen. Voor actuele informatie verwijzen we je daarom graag door naar de website van de Belastingdienst. Natuurlijk staat Supportpunt voor je klaar, wanneer je vragen hebt over de ANBI.
Wat is een ANBI-status?
De ANBI-status kan gezien worden als een certificaat. Jouw organisatie kan dit certificaat behalen als jullie aan bepaalde eisen voldoen. Bij het behouden ervan gelden weer andere verplichtingen. De afkorting ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Organisaties met een ANBI-status dienen dus uitsluitend of nagenoeg uitsluitend het algemeen nut. Welke sectoren gezien worden als ‘algemeen nut’ en dus in aanmerking komen voor een ANBI-status kunnen wisselen. Controleer daarom altijd de meest recente sectoren in de wet.
Waarom een ANBI-status?
Een ANBI-status biedt fiscale voordelen aan de donateurs/ schenkers en de ontvangende ANBI-organisatie. Deze voordelen maken schenken aantrekkelijker. Organisaties met de ANBI-status hoeven geen erf- of schenkbelasting te betalen, mits het geld besteed wordt aan het algemeen nut. Een ander belasting voordeel voor een ANBI-instelling is de teruggaaf van energiebelasting.
Donateurs kunnen hun donaties aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting. Aan het doneren zijn wel voorwaarden gekoppeld. Met de fiscale voordelen van een ANBI-status kunnen organisaties makkelijker het algemeen nut dienen.
Voor wie is de ANBI-status?
Organisaties die in aanmerking willen komen voor de ANBI-status moeten aan voorwaarden voldoen. De cruciale voorwaarde is dat de stichting zich minstens voor 90 procent inzet voor het algemeen nut. Echter, wanneer je organisatie voldoet aan de ANBI-voorwaarden moet je nog steeds nagaan of het behalen van het ANBI ‘certificaat’ nut heeft voor je organisatie. Stel je organisatie ontvangt nooit donaties, is alle moeite die je stopt in het behalen en behouden van de ANBI-status het dan wel waard? Iedere organisatie moet afwegen of de voordelen opwegen tegen de extra tijdsinvesteringen.
Voor culturele instellingen is er ook een speciale ANBI-status: de Culturele ANBI, hiervoor gelden aparte regels maar ook extra belastingvoordelen. Voor donateurs van culturele ANBI’s geldt een extra giftenaftrek. Particulieren mogen in hun aangifte inkomstenbelasting een gift aan een culturele ANBI vermenigvuldigen met 1,25 en als gift aftrekken. Ondernemingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, mogen 1,5 keer het bedrag van een dergelijke gift aftrekken in de aangifte vennootschapsbelasting.
Kan een vereniging ook een ANBI-status hebben?
De ANBI-status en verenigingen hebben een wat ingewikkelde relatie. Dit komt omdat een vereniging zijn leden als allereerste doel heeft en niet het ANBI beoogde algemeen nut. Maar toch kunnen leden van een vereniging ook het algemeen nut dienen.
Ter illustratie, de vereniging ‘gezegelligheidskoor’ heeft diverse leden die samen hun hobby uitoefen: zingen. Maar de vereniging doet dit niet binnenskamers, men gaat iedere week op pad in de wijken van Eindhoven. Iedere week zingt de vereniging bij een andere oudereninstelling, waarbij exclusief Brabantse nummers gezongen worden. Dit is in dienst van het welzijn van de groep waarvoor gezongen wordt, maar ook goed voor het cultuurbehoud van Brabantse muziek. Zo heeft de vereniging leden maar dient ook het algemeen belang.
Wil je als vereniging aanspraak maken controleer dan de algemene ANBI-voorwaarden. Twijfel je ergens over, Supportpunt kan een ANBI check voor je doen. Neem daarvoor gerust contact met ons op.
Hoe kan ik een ANBI-status verkrijgen?
Op de website van de Belastingdienst lees je hoe je een ANBI aanvraag kan doen. Nadat je het aanvraagformulier hebt opgestuurd, krijg je binnen 8 weken een brief met de beslissing.
Publicatieplicht per 1 januari 2021
Sinds 1 januari 2021 zijn grote ANBI’s verplicht om voor de publicatie van de gegevens, gebruik te maken van standaardformulieren. Welke standaardformulieren dat zijn en wat grote ANBI’s zijn, lees je op de pagina Gegevens van een ANBI publiceren op het internet.
Andere vragen?
Heb je vragen of wil je een ANBI-check laten doen door Supportpunt. Neem dan contact met ons op. Het eerste adviesgesprek is altijd gratis, daarna hanteren wij een tarief van € 16,50 per uur.
Supportpunt heeft de grootst mogelijke zorg besteed aan de ontwikkeling en samenstelling van dit artikel. Supportpunt geeft echter geen garantie over de juistheid van de verstrekte informatie. Supportpunt is niet aansprakelijk voor onjuistheden of ontbrekende informatie betreffende de inhoud. Alle informatie kan, zonder voorafgaande kennisgeving, op elk moment door Supportpunt worden gewijzigd of verwijderd.
ANBI Belastingdienst
Eisen
Verplichtingen
Wet
Teruggaaf energiebelasting
Donaties
Voorwaarden donaties
ANBI-status voorwaarden
Culturele ANBI
ANBI-voorwaarden
Aanvraag ANBI Belastingdienst
ANBI publiceren op het internet