Voorbeeld van een proces omtrent kaartverkoop theater
Voorbeeld van een proces omtrent kaartverkoop theater
Entreegelden
Een vorm van opbrengsten is het verkopen van kaartjes voor theater of een expositie. Hierbij is de stroom van toegangskaarten een belangrijk steunpunt voor de interne controle. Daar dient minstens de volgende functiescheiding aanwezig te zijn: plaatsen bestelling toegangskaarten bij drukker, ontvangst toegangskaarten, bewaring toegangskaarten, uitgifte toegangskaarten aan verkopers en toegangscontrole.
Belangrijk is dat alle kaarten doorlopend genummerd zijn. Voor onderstaand voorbeeld zijn we uitgegaan van een stichting die voorstellingen geeft in verschillende theaters.
- De inkoper plaatst een bestelling voor toegangskaarten voorzien van doorlopende nummeringen bij een betrouwbare drukker.
- Op basis van de begroting zal de inkoper de bestelling plaatsen.
- De kaartjes komen binnen en de voorraadbewaarder neemt de kaartjes in ontvangst en controleert of de levering overeen komt met de bijgesloten pakbon. De toegangskaarten worden bewaard in een kluis.
- De kaartverkoper zal de kaartjes komen halen en tekent voor ontvangst van de kaartjes op een afgifte bon waarmee de voorraadbeheerder de afgifte registreert in de voorraad administratie.
- Ondertussen ontvangt de verkoper de kas van de kassier, daarvoor tekent de verkoper voor ontvangst op een afgifte formulier nadat hij met de kassier de kas heeft nageteld.
- De verkoopprijs wordt van te voren vastgesteld door de directie en het bestuur autoriseert de verkoopprijs.
- Vervolgens zorgt de verkoper dat de verkoopprijs vermeldt staat op het kaartje bij de verkooplocatie.
- De dagelijkse leiding controleert of de juiste prijs bij de verkooppunt staat aangegeven.
- De kassier rekent met de klanten af en de kaartverstrekker geeft de kaartjes af.
- Aan het eind van de dag wordt de eindvoorraad van de kaartjes in combinatie met het eindsaldo van de kas gecontroleerd. Aantal verkochte kaartjes maal prijs dient gelijk te zijn aan de totale ontvangst in de kas.
Supportpunt heeft de grootst mogelijke zorg besteed aan de ontwikkeling en samenstelling van dit artikel. Supportpunt geeft echter geen garantie over de juistheid van de verstrekte informatie. Supportpunt is niet aansprakelijk voor onjuistheden of ontbrekende informatie betreffende de inhoud. Alle informatie kan, zonder voorafgaande kennisgeving, op elk moment door Supportpunt worden gewijzigd of verwijderd.